Skadeståndsansvar för vårdnadshavare

Skadegörelse under barnkalas - vems ansvar? Vi bjöd hem vår 9-åriga dotters klass på födelsedagskalas, men några av pojkarna var helt omöjliga att styra. De jagade andra barn med spetsiga järnkrattor i ögonhöjd och tunga trädgårdsspadar höjda över huvudena, förstörde leksaker, krossade en stor spegeldörr samt - värst av allt - en värdefull, antik fiol. Min man sade tydligt åt alla barn att de inte fick röra fiolen som hängde på vardagsrumsväggen, men blev sedan tvungen att gå ut för att hämta något i ett angränsande rum. På väg in i vardagsrummet igen såg han en kille (här benämnd "A") stå med stråken i handen, medan fiolen precis i detta ögonblick flög i en vid båge över hela vardagsrummet och krossades mot golvet. Det enda rimliga scenariot är att A tagit ned stråken och börjat fila våldsamt med den på fiolen som hängde kvar på väggen. Stråken måste då ha fastnat MELLAN strängarna och kraftfullt ha hivat iväg fiolen i en vid båge över hela vardagsrummet. (Tur bara att inget av de andra barnen fick den i ögat - då hade vi, förutom en fiolreparation, även haft en blind att ta hand om!) Enligt A:s pappa påstår A att han endast försökte hindra ett annat barn från att ta ner fiolen från väggen, men vem detta barn skulle vara får vi tyvärr inte veta. A:s föräldrar anser att fiolreparationen bör gå på VÅR hemförsäkring (och därmed VÅR självrisk), men såvitt vi förstår kan man endast få försäkringsersättning för skadegörelse om gärningsmannen BRUTIT sig in i hemmet - inte om man själv frivilligt släppt in vederbörande. 1) Vad gäller juridiskt i ett fall som detta? Skall verkligen vi stå kostnaden när en utomstående av illvilja och i rent regeltrots förstör något i vårt hem? 2) Är vi juridiskt ansvariga om ett barn skadar eller t o m dödar ett annat barn på vårt barnkalas?

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga.

Ett barns vårdnadshavare är ansvarig för skada som barnet vållar genom brott enligt 3 kap 5 § skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207). Både personskada, sakskada och skada för kränkning omfattas av paragrafen. En straffbar handling krävs från barnets sida, vilket i det här fallet består av skadegörelse enligt 12 kap 1 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700). Om A vållat skadan på fiolen genom uppsåt eller oaktsamhet, utgör detta en sakskada enligt 2 kap 1 § skadeståndslagen som A:s föräldrar är skyldiga att ersätta er för. Om ett barn skulle vålla personskada på ett annat barn på ett barnkalas hos er i framtiden blir vårdnadshavarna på motsvarande sätt ansvariga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare