skadeståndsansvar för vårdnadshavare

Om en person är under 15 år och tänder på en skola som brinner ner. Kostnaderna blir 40 milj kan vi säga. Kan försäkringsbolaget kräva den summan av barnet? Ät det nån skillnad om barnet eldar ner skolan med flit eller om denne inte tänkt på konsekvenserna av eldning i ex papperskorg? Är det någon skillnad om barnet leker med elden och är 6år eller 14år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga kommer att besvaras med hjälp av Brottsbalken (BrB) och Skadeståndslagen (SkL).

Att bränna ner en skola räknas som mordbrand enligt 13 kap 1 § BrB, om det görs med uppsåt (dvs. med avsikt) och hotar liv, hälsa eller egendom. En minderårig blir aldrig ansvarigt för sakskada som barnet har vållat genom brott, utan vårdnadshavaren är den som kommer att bli ansvarig, enligt 3 kap. 5 § SkL.

Skada på ett hus är en sakskada och det är en fråga om strikt ansvar, dvs. att det inte krävs att vårdnadshavaren ska ha varit vårdslös för att aktualisera ansvaret.

Det krävs alltså uppsåt för att uppfylla brottsparagrafen för mordbrand, men bedömningen kan ändå luta mot uppsåt om personen tänt eld i papperskorg med flit och sedan inte tänker på att detta kan leda till något mycket allvarligare.

Åldern kan spela en roll i bedömningen för om barnet faktiskt förstod vad den gjorde eller inte, dvs. om skadan uppstod pga. uppsåt eller vårdslöshet. Hoppas detta klargör läget.

Med vänlig hälsning,

Maria MakdesiRådgivare