Skadeståndsansvar vid snöras från tak

Hej, i december stod jag parkerad med min bil utanför en hög fastighet på ca 5 våningar. Jag var inne på ett ärende och när jag kommer tillbaka till min bil är den helt krossad av snö som fallit från hustaket. Taket på bilen är krossat samt vindrutan. Då jag bara har halvförsäkring på min bil täcker inte försäkringen det. Jag hörde av mig till fastighetsskötaren för ersättning men han sa dom inte fick tag i sina jurister så dom kunde inte lösa det. Det är nu över 1 månad sen dom sa att dom skulle kontakta mig, men ingen har hört av sig. Så min fråga är, har jag rätt att få ersättning för skadorna på bilen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Enligt 3 kap. 3 § st. 2 ordningslagen (OL) ska snö och is som kan rasa ned och skada personer eller egendom på offentlig plats utan oskäligt dröjsmål avlägsnas från tak, rännor och liknande anordningar. Detta skall ske på ett sådant sätt att det inte därigenom uppkommer risk för att personer eller egendom kommer att skadas. Enligt 3 kap. 3 § st. 3 OL ligger ansvaret för att detta arbete blir utfört på fastighetsägaren eller den som på något sätt har trätt i dennes ställe. Det anses att tills dess att röjningen kan komma till skott ska fastighetsägaren eller dennes ställföreträdare varna allmänheten för de skaderisker som föreligger.

Det är alltså fastighetsägarens ansvar att tillse att exempelvis bilar inte blir förstörda till följd av snöras. Men för att skadestånd ska kunna utkrävas så förutsätts att fastigheten anses vara belägen på en "offentlig plats". Med "offentlig plats" ska enligt 1 kap. 2 § OL förstås allmänna vägar, gator, parker och generellt sett områden som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål. Jag utgår från att den plats din bil befann sig på vid skadetillfället var en sådan offentlig plats. Med den utgångspunkten, och på grund av fastighetsägarens underlåtenhet att ta sitt ansvar och undanröja snön är det möjligt att kräva skadestånd från denne på grund av uppkomna skador enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen (SKL). Jag skulle därför rekommendera dig att ta kontakt med en jurist och låta denne hantera en eventuell process mot fastighetsägaren för att dina intressen ska kunna tillvaratas så effektivt som möjligt.

Med vänlig hälsning,

Gustav OtteboRådgivare