Skadeståndsersättning vid sakskada pga. vårdslöshet

Hej min son var på gym med sina kamrater (dom är 16år). Dom lade sina mobiler på ett ställe en bit ifrån så dom inte skulle bli förstörda. Men en av hans kamrater började spexa och härja och råkade då tappa en vikt på min sons mobil som blev förstörd. Vi kontaktade vårat försäkringsbolag som det ser ut nu kommer ersätta den mot en självrisk. Denna självrisk tycker jag den som åsamkade skadan bör stå för. Min fråga är hur ni ser på detta. Hans föräldrar påstår att deras försäkringsbolag rekommenderar att vi delar på självrisken då det va en olyckshändelse.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det handlar om ersättning/skadestånd så är det Skadeståndslagen som är tillämplig här.

Enligt 2 kap. 1 § i Skadeståndslagen så ska bl.a. den som av vårdslöshet orsakat en sakskada ersätta den. Rimligen bör det alltså vara din sons vän som ska stå för självrisken om sakan uppkommit pga. att han varit vårdslös. Då gäller det även också att en sådan olycka inte enkelt ska kunnat ske pga. din sons placering av mobilen, dvs. om det fanns en stor chans för att mobilen skulle kunna ta skada där han lade den. Men huvudregeln är alltså att den som av vårdslöshet orsakar sakskada ska ersätta den.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare