FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt14/08/2019

Skadeståndsfråga

Martina arbetar som väktare på ett vaktbolag. När hon är ledig från arbetet tycker

hon om att handla på Ebay och vill starta ett litet importföretag för exklusiva pennor från Kina. Hon har

hamnat i en svår situation då hennes utgifter är större än hennes inkomster. Hon har tidigare lånat pengar

av en mycket karismatisk, men också våldsam bekant, Kaj Ikast. I samband med sitt uppdrag som

väktare har Martina fått nycklar till ett förråd där det förvaras värdesaker: guld, kontanter och

värdepapper. Martina tar kontakt med en kriminell person, Kim, som får i uppdrag att tömma förrådet

på dess innehåll, sälja värdesakerna samt att överlämna pengarna som hen får in vid försäljningen till

Kaj, upp till det belopp som Martina är skyldig Kaj. Överskottet ska sedan delas lika mellan Martina

och Kim. Uppdraget genomförs, pengarna överförs till Kaj, men Kim tar sedan vägen förbi spelklubben

på Andra Långgatan. Där satsar Kim överskottet, 100 000 kr, på Black Jack-spel och vinner. Nu är

summan uppe i 300 000. Martina får sina 50 000 kr av Kim. Polisen är dock Martina på spåren och

griper henne som erkänner direkt. Dessutom pekar hon ut Kim som sin medhjälpare (Kaj nämns av

förklarliga skäl inte.) Förrådets ägare vill ha ersättning i samband med brottmålsrättegången.

a. Kan vaktbolaget bli skadeståndsskyldigt? Kan Martina själv bli ansvarig?

b. Kan förrådets ägare kräva att få del av de 200 000 kr som Kim vann vid spelbordet?Om svaret

är nekande: vem har då rätt till dessa pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Lawline besvarar dessvärre inte skolfrågor så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med denna fråga. Jag hänvisar dig till kurslitteratur på skadeståndsrättens område.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare