Skadeståndskrav

Jag råkade ut för ett kniv

Överfall hemma hos

min systerson för 2

veckor sedan. Då en

för mej okänd man bröt

sej in och kniivskar mej

tre gånger i ljumsken.

Så att en artär gick av.

Mannen sitter nu häktad

Så min fråga är vilka

skadeståndskrav kan

Jag rikta mot den mannen? M.v.h JF

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I skadeståndslagen (Skl) finns bestämmelser som reglerar skadeståndsrätten. Det är framförallt paragraferna 2:1 och 2:3 Skl som är aktuella i ditt fall. I 2:1 Skl stadgas att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada ska ersätta skadan. Denna bestämmelse är huvudregel i den utomobligatoriska skadeståndsrätten. I 2:3 Skl regleras rätten till skadestånd då man blivit utsatt för kränkning.

Frågan om skadestånd prövas vanligen av domstolen i samband med den rättegång som skadan handlar om. Vad skadeståndet i slutändan blir är således upp till domstolen och är olika från fall till fall. Precis som du nämner i din fråga finns det olika ståndskrav att rikta mot en person vilka jag kommer att beröra här nedan. Vilket eller vilka skadeståndskrav du ska rikta mot gärningsmannen vill jag inte uttala mig om eftersom jag inte har tillräckligt med information för att kunna göra en sådan bedömning. Således tar jag upp de vanligaste skadeståndskraven.

Skadad eller förlorad egendom
Till exempel skadade kläder eller stulna saker.

Kostnader
Det kan till exempel vara utlägg för sjukvård, samtalsterapi, resor, medicin och liknande.

Inkomstförlust
Om du på grund av den skada eller de brott du råkat ut för inte kan arbeta och därmed förlorar inkomst. Om så är fallet ska du skicka med kopia av intyg från arbetsgivare eller Försäkringskassan.

Sveda och värk
Fysiska eller psykiska besvär under den akuta sjukdomstiden.

Kränkning
Vissa typer av brott ger rätt till ersättning för kränkning av den personliga integriteten som brottet innebär. Ersättningens storlek beror på hur brottet har gått till. Allvarligare brott leder oftast till högre ersättning.

Vilka belopp du önskar kräva kan jag inte heller hjälpa dig med eftersom jag inte är insatt kring omständigheterna i målet. Om du är osäker på vilket belopp du ska kräva är åklagaren behjälplig. Faktum är att han eller hon är skyldig att hjälpa dig att begära skadestånd av gärningspersonen.

Jag hoppas att jag kunde bringa klarhet i frågan och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Lycka till!

Hälsningar,

Josefin LindRådgivare