FrågaSKADESTÅNDSRÄTT05/03/2018

Skadeståndsskyldig för hund

Hej!

Vår hund sprang för några dagar fram till grannens hundar för att hälsa, men det slutade med att hundarna rök ihop. Jag sa att om någon av hundarna skadades så får de höra av sig, och den andre hundägaren sa på plats att det verkade lugnt.

3 dagar senare går vi en promenad ihop med grannen så att hundarna får hälsa, och allt verkar okej.

Men idag får vi ett samtal av ägaren att den ena hunden hade fått ett sår på svansen och att de nu kommer uppsöka veterinär som de menar på att vi måste stå för.

Kan de komma 5-6 dagar senare och kräva det? Vi har ju ingen aning om den skadan uppkommit av något annat nu under dessa dagar...

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till hundar har en hundägare ett strikt skadeståndsansvar, innebärande att ägaren ska ersätta en skada oavsett om ägaren farit vårdslös eller inte. lagen om tillsyn över hundar och katter 19 §. En sådan skada grundas på skadeståndslagen och förutsätter att den skadelidande har lidit person- eller sakskada. Djur kategoriseras enligt svensk rätt som "sak" och en sådan skada skulle därför betecknas som sakskada. Skadeståndet ska, precis som i gällande fall, begäras direkt av hundägaren. Vägrar du däremot betala måste skadelidande vända sig till tingsrätten som får avgöra saken. De är då upp till tingsrätten att bedöma saken.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare