Skadeståndsskyldighet då hund skadar annan hund - vilka kostnader ska ersättas?

Hej.

Vid ny år afton gick ut med min lila hund och plötslig kom en stor springande rottweiler med koppel på och attackerade min lila chihuahua , fick kämpa jätte mycket med båda hände för att kunna ta ifrån min lila hund från den andra stora Käftar, det var verkligen skrämmande men till sist lyckades jag. När den andra hundens ägaren kom fram då kunde jag släppa den stora hunden och ta hand om min lila som log på marken jag trodde att hon skulle inte klara sig men tack och lov fick vi snabb hjälp och nu mär hon lite bättre, men nu vill inte vara ute hon kissar och bajsar och vill in på en gång. det har varit många svåra dagar för hela familjen och många resor fram och tillbaka till djursjukhuset. Min fråga är, för vad ska vi kräva skadestånd? räkningen på sjukhuset gick på nästan 80000 kronor plus att kostnader för resor och mediciner.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

För att besvara er fråga kommer jag att hänvisa till Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, nedan kallad tillsynslagen och till Skadeståndslag (1972:207), nedan kallad SkL.

För vilka kostnader kan ni kräva skadestånd?

Av 19 § första stycket tillsynslagen framgår det att en skada som orsakas av en hund ska ersättas av hundens ägare. Vilka kostnader som ska ersättas framgår sedan av skadeståndslagen.

I skadeståndslagens mening ses skada på hund som en så kallad sakskada, vilket regleras i 5 kapitlet 7 § SkL. Där framgår det att skadeståndet ska omfatta "sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning" (5 kapitlet 7 § första punkten SkL), "annan kostnad till följd av skadan" (5 kapitlet 7 § andra punkten SkL) och "inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet" (5 kapitlet 7 § tredje punkten SkL).

Det ni kan kräva skadestånd för är alltså den skada ni har lidit som faller under någon av dessa punkter. I ert fall blir första och andra punkten aktuella. Både kostnader för sjukhus och mediciner (första punkten) och resor till och från sjukhuset (andra punkten) omfattas här. Alla dessa kostnader är sådana kostnader som vanligtvis brukar ersättas vid sådana här skador och alltså sådana kostnader som ni kan kräva ersättning för.

Hoppas svaret har varit till hjälp! Behöver ni ytterligare hjälp är ni välkomna att kontakta någon av Lawlines jurister.

Mvh

Sanna WallRådgivare