Skadeståndsskyldighet vid trafikolycka

Hej

Jag var med om en bilolycka september 2016. Den andra killen försökte köra om mig och vi båda åkte för sitt håll. Han skadades mer än mig och var inlagt på sjukhuset. Polisen har nu bestämt att det skulle lägga ner fallet och ta det som olycka . Men nu begär den killen 200 000 tusen i skadestånd av mig. Kan han gå igenom med detta? Jag har inte fått något än för min bil av försäkringen för dem säger att dem måste ha domen. Kan dem göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen skadeståndslagen (SKL).

Gällande din eventuella skadeståndsskyldighet är orsakssambandet mellan din handling och skadan samt din eventuella vårdslöshet avgörande. I länken nedan finner du ett av mina tidigare svar som behandlar detta mer utförligt.
https://lawline.se/answers/kausalitet-och-oaktsamhet-i-skadestandsratten

Det är mycket svårt för mig att uttala mig om huruvida du kan anses skyldig att utge skadestånd eftersom detta är helt beroende av om det du gjorde i situationen innan olyckan kan anses vårdslöst och om det föreligger ett kausalsamband mellan detta och skadan. Jag är inte säker på hur jag ska tolka beskrivningen "båda åkte för sitt håll". Spontant låter det som att det snarare är din motpart som skulle ådragit sig skadeståndsskyldighet eftersom omkörningar ofta innebär ett risktagande, men som sagt kan jag inte avgöra detta utan att veta mer.

Gällande ditt försäkringsbolags agerande är det enligt min uppfattning rimligt att de inväntar ett avgörande om skadeståndsskyldighet eftersom detta inverkar på deras ersättningsskyldighet.

Jag rekommenderar dig att kontakta en yrkesverksam jurist och låta denne göra en närmare bedömning av fallet.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare