Skadeståndstalan mot ej straffmyndiga ungdomar

Vi upptäckte att våran bil hade blivit stulen, vi tog två killar på 14 år på bar gärning samt tillkallade polis, bilen är då buskörd, backspegel trasig och lite andra smågrejer, samt att dem har sprayat med färg på hela bilen runt om. Polisen tog hand om dem och nu, någon vecka senare, fick vi reda på att ärendet är nedlagt pga killarna är för unga. Om vi vill begära skadestånd mot killarna får vi driva det själva, men inga uppgifter om dem lämnades ut, men dem/eller deras föräldrar, har ingen skyldighet i lagen att betala. Här står vi med en förstörd bil och känner oss uppgivna, finns det något vi kan göra?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga.
Eftersom pojkarna var under 15 år gamla, vilket är straffmyndighetsåldern i Sverige, kan de inte åtalas och dömas för skadegörelsebrottet, se brottsbalken 1:6. Däremot kan pojkarna bli skadeståndsskyldiga enligt skadeståndslagen 2:1, där det anges att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar sakskada, ska ersätta skadan.

Även föräldrarna till pojkarna kan bli skadeståndsskyldiga för pojkarnas skadegörelse. I skadeståndslagen 3:5 framgår det nämligen att en förälder som har vårdnadsansvaret om ett barn, ska ersätta sakskada som barnet vållar genom brott. Föräldrarna blir alltså skadeståndsskyldiga oavsett om de har varit försummliga i sitt vårdnadsansvar eller ej. Skadeståndsansvaret för föräldrarna begränsas till max 1/5 av prisbasbeloppet (prisbasbeloppet för år 2013 är 44 500 kr. Föräldrarnas skadeståndsskyldighet uppgår därför till max 8 900 kr).

Som skadelidande har ni rätt att begära och ta del av pojkarnas identitet för att kunna driva skadeståndstalan om det inte anses vara av synnerlig vikt att uppgifterna inte röjs, se Offentlighets- och sekretesslagen 35:8 st. 2. För att få hjälp att driva skadeståndstalan kan ni anlita en jurist som ombud, se rättegångsbalken 12:1.

Brottsbalken hittar ni https://lagen.nu/1962:700
Skadeståndslagen hittar ni https://lagen.nu/1972:207
Offentlighets- och sekretesslagen hittar ni https://lagen.nu/2009:400

Vänligen

Amanda HarryssonRådgivare