Skäl att hyra ut hyresrätt i andra hand

Hej! Jag hyr ut min hyresrätt i andrahand och har gjort detta i ett år nu (har provbott sambo).

Eftersom det står på min hyresvärds hemsida att det är ett år I TAGET som gäller, tolkar jag den meningen som att det finns möjlighet att söka för ytterligare ett år om beaktansvärda skäl finns. Vilket jag nu har gjort, men denna gång är det pga studier på annan ort. (det är dock grannkommunen) där pendlingsavståndet sammanlagt blir 4 timmar på en dag för att ta sig till och från min grävmaskinsutbildning som ligger mitt i skogen. Denna gång blev jag dock nekad till fortsatt andrahandsuthyrning pga att dom ej ansåg att det var ett beaktansvärt skäl nog och att det var i grannkommunen min utbildning ligger. Vill även tillägga att andrahandshyresgästerna är skötsamma och har ej varit störande eller misskött sig på nått sätt. Jag har alltid varit skötsam och aldrig varit sen med någon hyra tidigare osv. Jag tar heller ingen överhyra av andrahandshyresgästerna och allt har rullat på jätte bra.

Undrar då vilka egentliga beaktansvärda skäl dom utgår ifrån, eftersom mitt skäl ej bedömdes vara bra nog?? Vad säger lagen ang detta "fall". Tänker även skicka in en ny ansökan till hyresnämnden, eller är det ens någon idé pga att min hyresvärd redan har nekat min ansökan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga kommer att besvaras med hjälp av 12 kap. jordabalken (JB)

Du behöver alltid tillstånd från hyresvärden, eller från hyresnämnden, för att få hyra ut din hyresrätt i andra hand (12 kap. 39 § JB och 12 kap. 40 § JB) Om du inte fått tillstånd av hyresvärden eller hyresnämnden och ändå hyr ut din hyresrätt i andra hand riskerar du att bli av med hyreskontraktet och tvingas flytta från lägenheten.

De skäl som brukar betraktas som giltiga är bland annat att studera på annan ort, tillfällig anställning på annan ort eller om du ska flytta ihop med någon på prov.

Din hyresvärd har alltså ingen skyldighet att tillåta dig att hyra ut den i andra hand utan det är en bedömning som de får göra själva. Det du kan göra är att vända dig till hyresnämnden och se om de bedömer frågan annorlunda.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare