Skälig hyra för andrahandshyresgäst

Jag hyr lägenheten i andra hand av Salems kommun sedan 170506 och

lägenheten har bara ett rum och kök. Jag betalar en hyra på 13 138 kr

i månaden utan el.

Undrar om jag har rätt att klaga på hyran eller inte.

Tack så mycket

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 55 § jordabalken ska hyran för en bostadslägenhet bestämmas till ett skäligt belopp. Hyran anses inte som skälig om den är påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga.

När det gäller hyresrätter som upplåtits i andra hand har det sedan 1 oktober 2019 tillkommit en ny lagbestämmelse (55 § 4 stycket jordabalken) som säger att hyran inte ska anses som skälig om den överstiger det som förstahandshyresgästen betalar. Förstahandshyresgästen får dock ta ut ett tillägg om 15 % om bostadslägenheten hyrs ut möblerad. Detta framgår också av Hyresgästföreningens hemsida, (se länk här).

Vad du bör göra:

Ta reda på vad förstahandshyresgästen betalar i hyra. Om den överstiger vad du betalar i hyra kan du vända dig till Hyresnämnden som kan besluta om att sätta ner hyran, (beakta dock förstahandshyresgästens rätt till tillägg på 15 % för möblering). Hyresnämnden kan även besluta enligt 55 § 6 stycket jordabalken,- om att du som andrahandshyresgäst kan få betala en lägre hyra för en kommande period som understiger det skäliga beloppet, som en sorts kompensation, förutsatt att du som andrahandsgäst har begärt det och att inga särskilda skäl talar emot.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Catharina SåmarkRådgivare