Skälig hyra när man hyr bostadsrätt i andra hand

Jag hyr en bostadsrätt i andra hand. Den är möblerad.

Får hon som jag hyr av ta ut mer än 15% som nämns på nätet?

Det låter inte rimligt att ta ut 2260:- mer än det jag räknar med.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagrum
Du skriver att du hyr en bostadsrätt i andra hand. Regler kring hyra vid andrahands uthyrning av bostadsrätter regleras i den så kallade Privatuthyrningslagen (Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad).

Hyra
Hyran enligt Privatuthyrningslagen får vara kapitalkostnaden + driftkostnaden (4 § Privatuthyrningslagen).

Kapitalkostnaden är den årliga avkastningsräntan på bostadens marknadsvärde. Detta brukar vara ett par procent högre än riksbankens referensränta. Ett vanligt exempel är en avkastningsränta på 4 %.

Driftkostnaden är dem faktiska utgifterna som bostaden har. Jag vet inte exakt vad som ingår i ditt avtal men exempel på kostnader som kan räknas in här är utgifter för vatten, el, avgift till bostadsrättsföreningen, internet osv.

Om lägenheten dessutom är möblerad får man lägga på 15% på månadskostnaden för möbelslitage.

Man kan alltså räkna ut hyran på detta sättet:
((Bostadens marknadsvärde x 0,04) / 12) + Driftkostnader = Månadshyran
Om lägenheten dessutom är möblerad: Månadshyran x 1,15 = Skälig hyra

Vad kan jag göra om jag har en oskälig hyra?
Om du tror att din hyra är oskälig kan du anmäla detta till hyresnämnden, de kommer sedan göra en bedömning om de tror att hyran är oskälig eller inte. Om de kommer fram till att hyran är för hög kommer den att sänkas.

Du kan läsa mer om skälig hyra och dessutom göra en preliminär bedömning av vad en skälig hyra för din bostad är här: http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra

Hoppas detta besvarar din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare