Skällsord skickade till brottsoffrets sambo - förtal?

Min sambo får kostant mail och samtal från sitt ex där hon både skriver förnedrande och kränkade saker om mig och mina barn. Så som att mina barn är äckliga fula horungar och jag är en vidrig hora osv. Han har bett henne sluta att höra av sig men hon gör inte det.

Kan jag anmäla henne för det hon skriver eller säger om mig och mina barn fast det skickas till honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I och med att uttalandena inte riktas mot dig personligen är det inte tal om brottet förolämpning (5 kap. 3 § Brottsbalken). Det brott som eventuellt aktualiseras i ditt fall är förtal (5 kap. 1 § Brottsbalken). Brottet innebär att den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning dömes till förtal.

Det som krävs för att en handling ska klassas som förtal är dels att uppgifter har lämnats. Uppgifterna ska ha lämnats till någon annan än den som uppgifterna gäller. Vidare ska uppgiften vara ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Det spelar ingen roll om uppgifterna som lämnas är sanna eller inte.

Genom att maila och prata med din sambo, där personen kallar dig och dina barn för de sakerna du beskriver klassas som förtal. Uppgifterna är sådana att de faller in under "ägnad att utsätta denne för andras missaktning".

Viktigt att veta är att förtal är ett målsägandebrott och att detta måste anmälas av målsägande, dvs. du för att brottet ska kunna åtalas. Spara allt material, konversationer och dylikt som visar vad du blivit utsatt för.

Vänligen,

Anna LissRådgivare