FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt20/05/2018

Skatt gemensamt ägd bostadsrätt med olika inköpspriser för respektive halva

Hej

En klurig fråga (för oss iallafall) som vi hoppas få svar på. (siffrorna är exempel)

För ca ett år sedan sålde jag halva min lägenhet till min sambo. Lägenheten hade jag köpt för 1 miljon för 4 år sedan. Priserna har stigit rejält (till ca 2 miljoner) och vi kom överens om att sambon skulle köpa halva för 1 miljon. Jag har efter detta deklarerat och jag fått betala reavinstskatt för försäljning av en halv lägenhet. Nu ska vi sälja vår gemensamt ägda bostadsrätt. Säg att försäljningspriset blir 2,5 miljoner. Hur ska man då räkna ut vad reavinstskatten blir? Halva lägenheten är ju inte skattad sedan innan, medan andra halvan av lägenheten är det. Funderat om det kan bli såhär: Vinst på 50% av bostaden är 2,5 milj minus 1 milj och vinst på den andra 50% av bostaden blir 2,5 milj minus 2 milj. Tänker vi rätt eller är vi helt ute och cyklar?

Tacksam för svar/förklaring i denna för oss komplicerade fråga.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Ni äger halva bostadsrätten var. Ni bör se på försäljningen som att ni säljer var sin halva av bostadsrätten som ni ska skatta för separat. Ni har också separata inköpspris för er respektive halva. Varje halva av bostadsrätten är idag värd 1,25 miljoner (2,5/2).

Ditt inköpspris för din halva är 0,5 miljoner eftersom du betalade 1 miljon för hela bostadsrätten för 4 år sen. Det innebär att du räknar 1,25 miljoner minus 0,5 miljoner. Din vinst är alltså 0,75 miljoner.

Din sambos inköpspris för sin halva är 1 miljon. Det innebär att sambon räknar 1,25 miljoner minus 1 miljon. Sambons vinst är alltså 0,25 miljoner.

Mvh

Johan LandströmRådgivare