Skatt i samband med byte av bostadsrätt

Hej! Vi har en fyrarummare och grannen en trerummare. Nu har vi tänkt byta med varandra utan att växla några pengar. Lägenheternas marknadsvärde ligger mellan 500 000 - 900 000. Grannens är på första vån o våran på tredje, vilket gör att dom har lika värde prismässigt. Kan vi byta och ange ett pris på t ex 550 000? Vad händer skattetekniskt? Vi är medvetna om att vi måste skatta en viss del redan nu, men att det blir mindre för oss om vi kan skatta i två steg. Jag menar vid nästa försäljning skattar man för det man får som överstiger t ex 550 000 kr.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar!

När man byter en bostadsrätt anses marknadsvärdet av den erhållna lägenheten som köpeskilling för den lägenhet man överlåter. På samma sätt är marknadsvärdet på den överlåtna egendomen anskaffningsvärde för den lägenhet man erhåller (enligt den s k korsvisa principen).

Kapitalvinsten beskattas som vanligt på så sätt att köpeskillingen (d.v.s. den erhållna lägenhetens marknadsvärde) minskas med omkostnadsbeloppet (vilket motsvarar inköpspris, förbättringsutgifter m.m. för den överlåtna lägenheten). 22/30-delar av denna vinst ska sedan tas upp i inkomstslaget kapital (46 kap. 18 § 1 st. inkomstskattelagen, IL) vilket sedan beskattas med 30 % (65 kap. 7 § IL). För mer information kring beskattning vid försäljning av bostadsrätt kan ett besök på Skatteverkets hemsida rekommenderas.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare