FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/09/2020

Skatt och registrering vid aktiegåva?

Hej,

Jag är delägare till 50% tillsammans med min fru i hennes bolag. Jag vill skänka dessa aktier till henne så att hon blir ensam ägare av bolaget. Hur går jag till väga och behöver jag eller hon betala någon skatt i samband med detta. Hur registrerar jag denna händelse?

Tack på förhand!

Mvh Daniel

Lawline svarar

Hej och tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du dels vill veta om en skatt tas ut från din aktiegåva, samt om du måste registrera händelsen.

Gåvor är numera inte skattepliktiga, D.v.s en kan gåva iväg allt utan att behöva betala skatt sen 2006.

Till frågan om registrering så måste ändringen skrivas in i er aktiebok enligt 5:9 ABL.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare