Skatt på aktier vid bodelning

Hej, Hur får jag ut mest och bäst ur min X- makes företag vid bodelning? Min X-man äger ett aktiebolag och har investerat i aktier genom företaget och jag har rätt till 50% av dessa. Hur får jag mina andelar till lägsta möjliga skatt och andra avgifter så att jag får mer netto pengar ut?

En bodelningsförättare är inkopplad och hon förhåller sig neutral gentemot oss båda.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I inkomstskattelagen (här, nedan kallad IKL) finns regler om beskattning av kapitalvinst. Enligt 44 kap 26 § ska kapitalvinster (från t.ex. aktier) tas upp som intäkt det beskattningsår då tillgången avyttras. Enligt 44 kap. 21 § IKL så träder förvärvaren av en tillgång genom bodelning in i den tidigare ägarens skattemässiga situation. Detta betyder följande:

1. Om din före detta make säljer aktierna innan boet skiftas så är det han som kommer betala skatten.

2. Om du tar över aktierna så inträder du i hans situation, men detta innebär inte att aktierna avyttrats. Detta innebär att du inte behöver betala skatt förrän du själv säljer aktierna.

Hur du själv skulle gå tillväga för att betala minst skatt vid avyttring är en annan fråga som helt beror på vilka avdrag du kan göra med beaktande av potentiella kapitalförluster.

Hoppas detta besvarade din fråga!

MVH

Fredrik HolmströmRådgivare