FrågaSKATTERÄTTArvsskatt15/07/2014

Skatt på arv från utlandet

Hej! Om min mor i Sverige får arvspengar av sin avlidna far i mellanöstern, ska detta skattas då? Kan banken ha något att säga till om detta, då summor på 50.000 - 100.000 överförs till henne svenska konto från ett utländsk konto där?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Lagen om arvsskatt och gåvoskatt är upphävd sedan utgången av 2004. Detta innebär att ingen skatt ska betalas på gåvor, se 8:2 inkomstskattelagen. Gåvan ska därmed inte upptas i deklarationen.

Vad gäller banken kan det nog vara en bra idé att höra av er till dem i förväg angående detta.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare