FrågaSKATTERÄTTArvsskatt18/01/2015

Skatt på arv från utlandet

hej ,

min man har ärvt ca 2 miljoner kr från sin morfar i Mellanöstern , han vill överföra pengarna hit till Sverige för att betala av lånet på vårt hus. pengarna är beskattade i hemlandet. ska han beskattade här i Sverige ? och vad säger banken om insättningen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom lagen om arvsskatt och gåvoskatt är upphävd i Sverige så innebär det att din man inte behöver betala någon skatt på arvet från sin morfar oavsett om arvlåtaren var bosatt i Sverige eller i utlandet. Detta framgår av Inkomstskattelag (1999:1229) 8:2. Arvet ska därför inte upptas i din mans deklaration.

Det går bra att sätta in pengarna på ett konto i Sverige. För säkerhets skull kan ni nämna arvet för banken så att den vet vad pengarna avser.

Med vänlig hälsning

Daniel NykvistRådgivare