FrågaSKATTERÄTTArvsskatt05/05/2016

Skatt på arvet?

Om jag har fatt pengar i arv och placerar de utomlands, bryter jag nagra lagar da? Hur fungerar det med skatt?

Jag vill placera mina arv pengar i Australien da jag bor har, samt da dollarn ar lag och jag far bra avkastning.

Vad behover jag tanka pa?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om skatt finner du i inkomstskattelagen(förkortas IL). Enligt 8 kap. 2 § IL framkommer att arv är skattefritt. Du behöver alltså inte skatta på arvet i Sverige.

Vart du sedan väljer att placera pengarna är helt upp till dig, det är dina pengar. Vid eventuell avkastning på din investering bör du däremot utreda ifall du kan bli skattepliktig i Sverige för den vinst du gör då. Regler om skatteplikt för kapitalvinster och kapitalinkomster ändras väldigt ofta och beror lite på vad du gör vinst på, samt vart du gör vinsten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

Mathilda AnderssonRådgivare