FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt27/05/2013

Skatt på arv/gåva

Vad blir det för skattemässiga konsekvenser för särkullebarn om överlevande maka tar över en bil som finns på den avlidna makens firma? Det finns fortfarande ett lån kvar på bilen som makan även tar över men bilen är värd mer än vad det finns lån på.

Lawline svarar

Hej!

Vi har inte längre arv- eller gåvoskatt i Sverige. Oavsett om överlevande maka övertar bilen som en del av arv från sin make eller som en gåva från särkullbarnet så får det inga skattemässiga konsekvenser.

Om överlevande maka däremot köper bilen av särkullbarnet så blir särkullbarnet skyldig att betala vinstskatt. Vinstskatten är 30 % av vinsten. Vinsten är skillnaden mellan den ersättning som särkullbarnet får och den anskaffningsutgift och eventuella förbättringskostnader som den avlidne haft , se Inkomstskattelagen 44:13-14 (https://lagen.nu/1999:1229#A7).

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare