FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt08/02/2021

Skatt på försäljning av ägodelar

Jag har tavlor och glas i min ägo sedan 30- 40 år ,om jag säljer dessa för ca 500.000 kr måste jag skatta då eller är det skattefritt

jag är en äldre pensionär i dag och behöver sälja saker.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid försäljning av personliga tillgångar vid enstaka tillfällen måste all vinst som överstiger 50 000 kr beskattas, vilket framgår av 52 kap. 2 § inkomstskattelagen. Vinsten är skillnaden mellan inköpspriset för varan och det pris som du säljer den för. Om du har ärvt eller fått sakerna så är det den förra ägarens inköpspris som ska användas som utgångspunkt. Men om du inte vet vad inköpspriset är, vilket ofta är fallet om det gått lång tid sedan sakerna införskaffades, kan du använda dig av ett schablonvärde som är 25 % av försäljningspriset.

Du skriver att du uppskattar dina sakers värde till ca 500 000 kr, vilket innebär att du vid en försäljning kommer göra en vinst på över 50 000 kr och är därmed skyldig att betala skatt för detta. Skatten som ska betalas utgörs av 30 % av vinsten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare