FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt08/07/2020

Skatt på gåva

Hej,

Jag undrar om jag kan ge bort en större summa pengar (mellan 20.000-50.000:-) till en vän utan att det blir någon skatt på summan för någon av oss?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i inkomstskattelagen (IL). Där framgår att gåvor är skattefria (8 kap 2 § IL). Detta gäller sedan 2005. Följaktligen behöver varken du eller din vän betala någon skatt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare