FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt11/02/2018

Skatt på kapitalvinst

Jag ska köpa ut min sambo ur vår gemensamma bostad. När jag löst hans lån och jag löst ut honom för hälften av värderingen så kommer han få 110 000 på sitt konto. Är detta pengar han kommer behöva skatta på?

Husets värdering: 870 000kr

Vi köpte det för ett år sedan för: 650 000kr

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

En avyttring av tillgång räknas som en intäkt som man är skyldig att skatta för, sålänge det uppstår en kapitalvinst, 42:1 inkomstskattelagen. Din sambo är således skyldig att skatta på den vinst han gör, dvs de 110 000kr som han tjänar när du köper ut honom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare