Skatt på kapitalvinst om man säljer del av bostaden till sin partner i bodelning?

Hej

Jag o min sambo skall gå isär efter 15 år tillsammans. Han skall köpa ut mig ur bostadsrätten vi bor i idag. Han har tagit ett lån på 900 000 som han kommer ge till mig. Måste jag betala vinstskatt på dessa pengar. Han kommer bo kvar o tar därför över alla lån.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Allmänt:
Det är inkomstskattelagen (förkortas IL) som styr över vilken skatt man betalar för den här typen av inkomster och just den här typen av inkomst är en sk. kapitalvinst. Det krävs dock att man faktiskt gör en vinst för att man ska behöva betala någon skatt.

Ska du betala någon skatt?
Först och främst är frågan om du faktiskt gör en kapitalvinst. Med tanke på att bostadspriserna skenar uppåt skulle jag dock anta det. Din kapitalvinst som du skall skatta för är skillnaden mellan det du köpte bostaden för och det du säljer den för. Om du ska betala någon skatt är det alltså omöjligt att svara på utan att veta mer om vad du köpte bostaden för.

Hur mycket ska man betala i skatt?
Här kommer ett exempel eftersom jag inte vet de korrekta siffrorna. Om du exempelvis köpte halva bostaden för 500 000 och nu säljer din halva till honom för 900 000 har du alltså gjort en kapitalvinst på 400 000 kr som du egentligen skall betala skatt på.
När det gäller just bostadsrätter eller hus så betalar man dock bara skatt på tjugotvå trettiondelar av värdet. IL 46:18.
Detta innebär alltså att det belopp som skall ligga till grund för skatteuträkningen inte är 400 000 kr utan istället 22/30x400 000 kr = 293 333 kr.
Skattesatsen när det gäller kapitalvinster är 30 %. IL 65:7.
Det belopp som skall betalas in i skatt är således 0,3 x 293 333 = 88 000 kr.

Måste man betala allt direkt?
När man säljer en bostad och köper en ny bostad som är dyrare kan man få ett så kallat uppskovsbelopp. Förutsättningarna för att få skjuta upp skatten på det viset är beskrivna i IL 47:2.
Uppskovsbeloppet baseras på hur dyr bostad man köper osv, så några exempel på det är svårt att ge, men om man väljer att använda möjligheten till uppskovsbelopp så kommer man behöva betala skatt på en schablonintäkt istället. Detta innebär att man inte betalar in 88 000 kr som i exemplet ovan utan istället får man betala in skatt på 1,67 % av uppskovsbeloppet. (Vilket såklart är en klart mer behändig summa samtidigt som man då egentligen fortsätter att vara skyldig skatteverket 88 000 kr).

Uppskovsbeloppet kan vara upp till 1 450 000 kr.

Mitt råd:
Utforska möjligheterna till uppskovsbelopp. Det kan göra att du kan köpa en dyrare bostad nu istället för att betala in en hög skatt.
För övrigt är det bra att ni överlåter fastigheten på ett korrekt vis. Det är lätt hänt vid uppbrott av den här typen att den ene får bostaden och den andre får pengar vid sidan om samtidigt som man inte tänker på att det oftast finns en ganska stor skatteskuld som ligger i fastigheten och därför bara drabbar den ena partnern om man inte tänker efter innan bodelningen.

Behöver du vidare hjälp med skattefrågor är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare