Skatt på såld fastighet inom EU

Hej!

Jag har fått min lägenhet såld i Italien( köpta 1997) och min fråga är måste jag betala skatt på pengarna i Sverige om jag ska överföra dom till mitt svenska konto? Jag har dubbla medborgarskap vill jag tilläga!

Med vänlig hälsning,

Stefano

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss på Lawline!

Din fråga beror på om du anses vara begränsat eller obegränsat skattskyldig i Sverige. Jag antar att du permanent bor och arbetar i Sverige vilket betyder att du är obegränsat skattskyldig här. Med anledning av detta ska du betala kapitalvinst för försåld lägenhet i Italien. Dock kan du begära uppskov med beskattningen. Begär du uppskovet ska du bifoga köpekontrakt, eventuell lagfart och bosättningsintyg i din begäran.

Mer information om detta finner du på skatteverkets hemsida.

Hoppas att jag har svarat på din fråga och mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare