Skatt vid fastighetsavyttring

Hej. Jag äger 50% av fritidsfastighet, den andra delen min bror. Vi har fått fastigheten av vår far som gåva för ca 18 år sedan. Min bror är intresserad av att köpta ut mig. Taxeringsvärde ca 1200 tkr. Jag kan tänka mig att överlåta min del som "gåva" - mot att min bror ger en ekonomisk "gåva" till mig och/eller barnen. Alternativet är förstås ren försäljning men vi vill undvika reavinst, stämpelskatt och andra kostnader om det är möjligt. Vad är ekonomiskt fördelaktigast för mig personligen? Jag vill ju sköta detta skattemässigt korrekt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Mest fördelaktigt för er båda är att sälja fastigheten till ett lägre pris än taxeringsvärdet eller marknadsvärdet. Ett så kallat blandat fång, en del är gåva och en del överlåts mot ersättning. Viktigt är att huvudsaklighetsprincipen uppfylls, vilket innebär att en gåvooavsikt finns och annat man vill berika mottagaren. Enligt högsta förvaltningsdomstolen presumeras det att huvudsaklighetsprincipen är uppfylld när överlåtelsen sker till en som överlåtaren har en nära relation, vilket du har.

Uppfylls kraven för gåva slipper ni kapitalvinstbeskattning och ifall överlåtelsen sker till under 85% av taxeringsvärdet kan ni även slippa stämpelskatt, Lag 1984:404 om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter.

För mer information rekommenderar jag: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.2/2724.html

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare