Skatt vid fastighetsförsäljning

Övertagit en fastighet vid bodelning nu såld med vinst hur beskattas vinsten

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur skatten ska beräknas på en fastighetsförsäljning finns särskilt reglerat i inkomstskattelagen (IL) (HÄR). Det du behöver ha koll på är ersättningen du fick för den sålda fastigheten och omkostnadsbeloppet.

Omkostnadsbeloppet innehåller ett antal olika delar, dessa är:

- vad fastigheten köptes för samt utgifter vid köpet, t.ex lagfart,

- kostnaderna för försäljning av fastigheten, vanligen mäklararvode, och

- förbättringsutgifter

Det är den summa ni betalade när fastigheten först köptes som ska tas upp som belopp, inte var du betalade vid bodelning.

Förbättringsutgifter är till exempel ny-, till- och ombyggnader samt andra grundförbättringar. Har du haft en sådan utgift under tiden ni ägt huset är det avdragsgillt förutsatt att kostnaden har varit minst 5 000 kr under ett år, (45:11 IL).

Även vissa förbättrande reparationer och underhåll kan ge rätt till avdrag. Det förutsätter dock att renoveringen gjorde fastigheten i ett bättre skick än när ni köpte den, (45:12 IL)

När du räknar ut omkostnadsbeloppet tar du (44:14 IL):

utgifterna för fastighetsköpet + mäklararvode + förbättringsutgifter = omkostnadsbelopp

När du sedan ska räkna ut din kapitalvinst gör du så här (44:13 IL) :

Ersättningen för försäljning - omkostnadsbelopp = kapitalvinst.

Det är bara 22%( 22/30-delar) av kapitalvinsten som sedan skatten ska räknas på (45:33 IL).

Skatten på kapitalinkomster är 30 % av överskottet i inkomstlaget kapital, (65:7 IL)

Hoppas mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare