FrågaSKATTERÄTTArvsskatt22/09/2018

Skatt vid försäljning av ärvd lägenhet

Hej, jag ska ärva min morfar, vi säljer hans lägenhet nu, men jag undrar hur mycket skatt kommer jag behöva betala för den?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvskatt är avskaffad i Sverige vilket innebär att man inte betalar någon skatt på de tillgångar man ärver, har tilldelats genom testamente, fått i gåva eller erhållit genom bodelning (8 kap 2 § inkomstskattelagen). Däremot kommer ni behöva betala kapitalskatt ("vinstskatt") när lägenheten säljs. När kapitalskatten räknas ut, får ni dra av det belopp som den framlidne betalade vid anskaffning. Ni får också dra av eventuella utgifter för ombyggnation, som den framlidne kan ha haft under innehavstiden.

Vänligen,

Zuzu RabiRådgivare