Skatt vid försäljning av bostad utanför EU

Hej,

Jag ska sälja min bostad i land utanför EU (Bosnien-Hercegovina), jag har full äganderätt. Jag är boende och arbetar i Sverige. Frågan är hur går beskattningen till, måste jag betala skatt i Sverige? Vad gäller om jag vill överföra pengarna hit till Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över vilket land du beskattas i när du säljer din bostad belägen i ett land utanför EU, i detta fall gäller det specifikt Bosnien-Hercegovina.

Reglerna om beskattning som är relevanta för din fråga återfinns främst i inkomstskattelagen (hädanefter förkortat IL). Därutöver gäller även dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Jugoslavien (hädanefter förkortat "avtalet").

Skatteavtal för att undvika att samma inkomst beskattas i två länder

För att ett land ska få beskatta en inkomst krävs det att landet har beskattningsrätt enligt sina interna skatterättsliga regler. I Sverige är man obegränsat skatteskyldig om man: 1) är bosatt i Sverige, 2) stadigvarande vistas i Sverige, eller 3) tidigare har varit bosatt i Sverige och fortfarande har en väsentlig anknytning till hit. (3 kap. 3 § IL)

Eftersom du enligt beskrivningen i din fråga är bosatt i Sverige anses du alltså som obegränsat skatteskyldig här. Det innebär helt enkelt att Sverige har rätt att beskatta dina inkomster. Det innebär däremot inte att du inte även är skatteskyldig i Bosnien-Hercegovina enligt deras regler.

För att undvika att det uppstår någon dubbelbeskattning av dina inkomster, det vill säga att både Sverige och Bosnien-Hercegovina beskattar den, har länderna upprättat ett så kallat skatteavtal. Ett skatteavtal är ett avtal mellan två eller flera länder där de i förväg kommer överens om vilket land som ska få beskatta vilken typ inkomst hos personer som har anknytning till båda länderna.

Med andra ord är syftet med skatteavtal att undanröja dubbelbeskattningssituationer som kan uppstå när båda ländernas lagar stadgar en skattskyldighet.

Bestämmande av hemviststat

Vid avgörandet av vilket land som enligt skatteavtalet ska få beskatta den vinst du gör vid försäljningen av bostaden, använder man begreppet hemviststat.

Hemviststaten är den stat där du har en bostad som stadigvarande står till ditt förfogande; om du har en sådan bostad i båda staterna, anses du ha hemvist i den stat med vilken dina personliga och ekonomiska förbindelser är starkast. Det innebär att om du har en bostad i både Sverige och Bosnien-Hercegovina (vilket du har angivit i din fråga), anses hemviststaten vara den stat där du har ditt centrum för dina levnadsintressen. Centrumet för dina levnadsintressen skulle sannolikt anses vara Sverige eftersom du arbetar här. (art. 4 p. 2a avtalet)

Om det emellertid inte kan avgöras i vilken stat du har ditt centrum för dina levnadsintressen eller om du inte i någondera staten har en bostad som stadigvarande står till ditt förfogande, anses du ha hemvist i den stat där du stadigvarande vistas. Med andra ord bestäms hemviststaten då av var du spenderar mest tid. (art. 4 p. 2b avtalet)

Om det inte heller går att bestämma i vilket land du stadigvarande vistas i, eller om du inte vistas stadigvarande i något av länderna, anses du ha hemvist i den stat där du är medborgare. (art. 4 p. 2c avtalet)

Skulle det vara så att du är medborgare i båda länderna och att det inte går att bestämma din hemviststat utifrån någon av punkterna ovan, så får respektive lands skattemyndighet komma till en ömsesidig överenskommelse där de tillsammans bestämmer i vilket land du ska beskattas. (art. 4 p. 2d avtalet)

I ditt fall:

Utifrån den informationen du har angivit i din fråga skulle jag dra slutsatsen att din hemviststat är Sverige. Detta på grund av att det verkar vara så att du har ditt centrum för din levnadsintressen i just Sverige. Men min förhoppning är att du utifrån det jag nu har redogjort för själv kan bilda dig en uppfattning om huruvida din hemviststat är Sverige eller Bosnien-Hercegovina.

Både Sverige och Bosnien-Hercegovina har beskattningsrätt

Som jag tidigare konstaterat är du att anse som obegränsat skatteskyldig i Sverige. Det innebär att Sverige har rätt att beskatta dina inkomster, men det innebär däremot inte att du inte även är skatteskyldig i Bosnien-Hercegovina.

I det dubbelbeskattningsavtal som Sverige ingått med Bosnien-Hercegovina anges att vinst genom överlåtelse av fastighet får beskattas i den avtalsslutande stat där fastigheten är belägen. (art. 13 p. 1 avtalet)

Det viktiga ordet i avtalet är "får". Utöver att Sverige har beskattningsrätt får alltså även Bosnien-Hercegovina beskatta din inkomst vid försäljningen av bostaden. Det innebär däremot inte att Bosnien-Hercegovina ska beskatta dig, utan det är upp till dem att i sina interna skatteregler avgöra huruvida du ska beskattas eller ej.

Som du kanske märker är reglerna komplicerade och svaret på dubbelbeskattningsfrågan beror på de inhemska skattereglerna i Bosnien-Hercegovina. Tyvärr kan jag inte bidra med vidare hjälp i frågan eftersom det rör utländsk rätt och inte svensk rätt. Jag råder dig därför att ta kontakt med Skatteverket som kan vägleda dig i detta.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare