Skatt vid gåva

hejsan!

Min pappa äger en skogsfastighet ( utan skuld) och funderar på att ge sina 3 barn den eller sälja den själv. Vilket gör han klokast i när det gäller skatt. Blir det 22% skatt för varje barn i skatt om barnen vill sälja? Eller får han mer pengar över om han säljer själv och ger barnen pengarna?

Med vänlig hälsning Vanja

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Enligt inkomstskattelagen gäller som huvudregel att förvärv genom gåva är skattefria, se 8 kap. 2§. Detta innebär att vid det fall du ger din fastighet i gåva till dina barn kommer denna överföring bli skattefri. Barnen kommer sedermera få betala samma skatt som din pappa hade gjort, då dem säljer det (var för sig en egen del). Det kommer alltså inte bli någon skattemässig skillnad om din pappa säljer fastigheten eller om ni gör det. Vid gåva träder "gåvotagarna in i gåvogivarens skattemässiga situation".

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag.

Marcus AnstrinRådgivare