FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/12/2018

Skatt vid gåva av pengar och bostadsrätt

Hej!

Min pappa äger en lägenhet som han nu behöver sälja pga ålderdom!

Han önskar att jag o min syster skall få pengarna från lägenheten.

Vi undrar ifall det gör ngn skillnad ifall han ger bort själva lägenheten som gåva till oss ist, dvs gör det ngn skillnad skattemässigt att få lägenheten alt att få pengarna ifrån en försäljning?? Pappa har en tidigare uppskjuten vinstskatt på ca 570000sek, utöver det finns inga lån på lägenheten!

Mvh

Karin

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Pengar

Förvärv av tillgångar genom gåva är skattefria (8 kap. 2 § Inkomstskattelagen). Om du och din syster får pengar i gåva av eran pappa, kommer gåvan vara skattefri.

Lägenhet

Om ni istället får en lägenhet i gåva av eran pappa kommer ni vid själva förvärvet inte behöva betala någon skatt. Dock om ni i framtiden bestämmer att sälja lägenheten, kommer ni att beskattas för kapitalvinsten i inkomstslaget kapital (41 kap. 1 § Inkomstskattelagen). Kapitalvinsten beräknas som skillnaden mellan ersättningen för den avyttrande tillgången minskad med utgifterna för avyttringen och omkostnadsbeloppet (44 kap. 13 § Inkomstskattelagen). Omkostnadsbeloppet är anskaffningsutgifter ökad med förbättringsutgifter.

Vid förvärv av tillgångar genom gåva blir s.k. kontinuitetsprincipen aktuellt, vilket innebär att gåvotagaren träder in i gåvogivarens skattemässiga situation, det vill säga, du och din syster kommer att träda in i eran pappas skattemässiga situation. Detta innebär att anskaffningsvärdet kommer att beräknas som det gåvogivaren (eran pappa) köpte lägenheten för, ökad med eventuella kostnader för förbättrande reparationer och underhåll som gåvogivaren har gjort i lägenheten (44 kap. 21 § Inkomstskattelagen).

Kortfattad innebär vad som ovan sagts att om ni får pengar i gåva undviker ni beskattningen. Om ni istället får en lägenhet i gåva, kommer inte ni att beskattas vid själva förvärvet, dock kommer ni betala skatt på kapitalvinsten om ni väljer att sälja lägenheten i framtiden.

Med Vänliga Hälsningar

Megi XukthiRådgivare