FrågaSKATTERÄTTArvsskatt26/07/2017

Skatta på förskott på arv eller gåva?

Hej,

Det finns ju inte längre nagon arvsskatt. Men vad gäller för förskott pa arv?

Min mor och hennes bror äger gemensamt ett sommarhus. Min mors del ska överga till min syster och vi tror att det enklaste vore att genomföra detta som förskott pa arv.

Tack pa förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det stämmer helt att arvsskatten är borttagen ur svensk rätt. Lika så är gåvoskatten borttagen. Oavsett om ni då gör det här till ett förskott på hennes arv eller skriver överlåtelsen som en gåva, behöver ni inte skatta på den, så länge ersättningen din syster ger för fastigheten understiger fastighetens taxeringsvärde. Om ersättningen är 0 (som det är i de flesta fall av gåvor) kommer det inte beskatta, vilket följer av den så kallade huvudsaklighetsprincipen som gäller inom skatterätten.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare