Skatteåterbäring från enskild egendom

Hej

Min man fick ett förtida arv av sin farfar och köpte med de pengarna majoriteten av aktierna i deras familjeföretag. Företaget har nu gått i konkurs och min man ska få närmare 100000 i skatteåterbäring då han förlorade alla aktier.

Han säger att arvet var enskild egendom. Jag har inte sett några papper på det, men om de var det, räknas också då skatteåterbäringen som enskild egendom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer frågor till oss på Lawline.

Enskild egendom inom äktenskapet regleras i äktenskapsbalken, och för att egendom ska räknas som enskild måste man avtala om det i äktenskapsförord, eller att man mottagit egendom genom arv/gåva med villkoret att det ska vara enskild egendom (7 kap. 2 § ÄktB).

Gällande avkastning på enskild egendom räknas den som giftorättsgods, om det inte står särskilt uttryckt att även avkastningen från den enskilda egendomen också ska vara enskild egendom (7 kap. 2 § stycke 2 ÄktB). Med avkastning menas exempelvis utdelning på aktier, hyresintäkter, vinst på försäljning m.m. Det innebär att om det inte står uttryckt att även avkastningen på den enskilda egendomen din man har ska vara enskild, så kommer skatteåterbäringen att räknas som giftorättsgods.

Hoppas att svaret har varit till hjälp!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare