FrågaSKATTERÄTTAvdrag18/06/2018

Skatteavdrag för arbetsresor, bör kvitton sparas som underlag?

Ställde nyligen en fråga om avdrag på skatt för resor till och från arbetsplats och vad som gäller för detta. Jag undrar även om det krävs att jag sparar kvitton för bensinkostnaderna eller räcker det med anställningsavtalet som bevis för att jag haft resekostnader?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att du ska medges skatteavdrag måste du kunna styrka att du haft kostnaderna som du ska dra av. Det effektivaste sättet att styrka detta är genom att spara kvitton. Du bör alltså spara kvitton för bensinen. Har du ett bensinkort kan du med fördel använda årsbeskedet från detta.

Mitt råd är alltså att du bör spara kvitton. Detta underlättar för Skatteverket, vilket i förlängningen även gynnar dig.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare