FrågaSKATTERÄTTAvdrag17/06/2018

Skatteavdrag för arbetsresor och arbetskontor i hemmet?

Hej! Har nyligen skrivit på för ett jobb på annan ort, drygt 8 mil från där jag bor. Kommer att åka till och från jobbet tre dagar i veckan, med egen bil. Jag undrar hur mkt avdrag på skatten som jag kommer ha rätt till att göra för mina resor till och från detta jobb? Två dagar i veckan kommer jag att arbeta hemifrån. Jag undrar även om detta kan ge något avdrag på skatten, tex för kostnader för att inreda kontor hemma? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i 12 kap. inkomstskattelagen (IL). Jag kommer att börja med att besvara frågan om skatteavdrag för resor till och från arbetet. Därefter kommer jag att besvara frågan om skatteavdrag för kontor i hemmet.

Avdrag för resor till och från arbetsplatsen

Du har rätt att göra skatteavdrag för dina resor mellan bostaden och arbetsplatsen under de förutsättningar som anges i 12 kap. 26–30 §§ IL.

För att få göra skatteavdrag för resor med egen bil kan det krävas lite olika saker beroende på hur många dagar under året som man använt bilen till jobbet (se SKV A 2015:25, s. 1). Notera dock att vissa undantagsregler finns vid hög ålder, sjukdom eller funktionshinder (12 kap. 30 § IL), men jag förutsätter att det inte är aktuellt i ditt fall eftersom du inte skrivit något om detta.

Om du under ett år använder bilen till jobbet mer än 60 dagar men mindre än 160 dagar krävs två saker för att avdrag ska medges. För det första att avståndet till arbetsplatsen är minst 5 km, vilket är uppfyllt i ditt fall. För det andra krävs att man gör en regelmässig tidsvinst på sammanlagt två timmar genom att använda den egna bilen framför allmänna kommunikationsmedel såsom buss eller tåg (12 kap. 27 § 1 st. IL). När man beräknar tidsvinsten ska man ta hänsyn till både resan dit och hem, men även sådant som tiden det tar att leta upp en parkeringsplats och tiden det tar att gå ifrån parkeringsplatsen till arbetsplatsen (se SKV A 2015:25, s. 2).

Om du använder bilen till jobbet minst 160 dagar om året är det enda kravet att körsträckan ska vara minst 300 mil per år (12 kap. 27 § 2 st. IL). Körsträckan skulle vara uppfylld i ditt fall, däremot skulle antal dagar kunna vara ett problem beroende på hur ditt schema ser ut eftersom du säger att du inte kommer att åka in till arbetsplatsen alla arbetsdagar. Dock kan du i så fall göra avdrag ändå förutsatt att du gör en tidsvinst på sammanlagt två timmar genom att använda bilen (se föregående stycke).

Det skatteavdrag som du sedan får göra är 18,50 kr per mil om du använder en egen bensindriven bil. Om du använder en bensindriven tjänstebil gäller 9,50 kr per mil (12 kap. 27 § 3 st. IL). Vid sidan om detta schablonavdrag kan du även göra avdrag för eventuella väg-, bro- och färjeavgifter samt trängselskatt med den faktiska kostnaden för detta (12 kap. 27 § 4 st. IL).

Om du 1) använder en egen bensindriven bil, 2) åker mellan din bostad och arbetsplats tre dagar i veckan, och 3) sträckan blir 16 mil fram och tillbaka, blir alltså summan som du sedan kan dra av 888 kr för varje vecka.

Avdrag för arbetskontor i hemmet

I praxis har man varit restriktiv med att bevilja avdrag för arbetskontor i hemmet. Detta eftersom arbetskontor ofta kan anses ingå i bostaden och därmed kan användas för privata ändamål (se bl.a. motiveringarna i rättsfallen RÅ 1975 ref. 114 I–V). För att medges avdrag måste därför arbetskontoret vara avskilt från övriga bostaden eller inrett på sådant sätt att det inte kan användas för bostadsändamål. Ett exempel på hur dessa rekvisit kan uppfyllas ges i rättsfallet RÅ 1982 1:77, där avdrag beviljades för att arbetskontoret var beläget i ett uthus som saknade vatten och avlopp samt uteslutande var inrett med kontorsmöbler.

Ett alternativ om man inte kan uppfylla kravet om avskildhet från övriga bostaden och därmed inte kan medges skatteavdrag, kan vara att hyra ut kontorsrummet till arbetsgivaren för att medges vissa avdrag den vägen. Du kan läsa mer om detta här.

Sammanfattning

Du torde ha goda möjligheter till skatteavdrag för dina resor till och från arbetsplatsen. Avdraget blir 18,50 kr per mil om du använder en egen bensindriven bil. Däremot blir det i normalfallet svårt att få göra avdrag för att upprätta ett arbetskontor i hemmet om du inte kan uppfylla kravet om avskildhet från övriga bostaden.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare