Skattekonsekvenser när du säljer eller ger bort en fastighet?

Hej! Jag vill ge mitt hus till min sambo som gåva, måste jag betala skatt? eller är det bättra sälja huset till henne för en krona? Hur mycket skatt måste jag betala?

Tack för hjälpen

med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skattekonsekvenser när du ger bort en fastighet som gåva eller säljer det för 1 kr

I Sverige är gåvoskatten avskaffade sedan 1 januari 2005. Det betyder att gåvomottagaren inte behöver betala skatt på gåvans värde, och givaren inte heller får göra något motsvarande skatteavdrag för gåvan.

När det gäller gåva kan du behöva betala stämpelskatt om du övertar lån eller betalar något för gåvan. I fall man betalar en ersättning för gåvan (t.ex. 1 kr eller 1000 kr osv.) jämförs då taxeringsvärdet från föregående år mot den summa som är en ersättning för gåvan. Om summan uppgår till 85 procent eller mer av taxeringsvärdet ska stämpelskatt betalas som vid ett köp. Exempel: din sambo får en fastighet i gåva av dig och hon betalar en symbolisk summa på 1 kr i ersättning. Fastighetens taxeringsvärde är t.ex. 1 000 000 kr. Eftersom det är en gåva och ersättningen (dvs. 1 kr) understiger 85 procent av taxeringsvärdet (dvs. 0,85 x 1 000 000 = 850 000 kr), ska din sambo inte betala någon stämpelskatt.

Sammanfattningsvis kan din Sambo behöva betala stämpelskatt om hon övertar lån eller betalar något för gåvan. Om din Sambo betalar en ersättning för gåvan som uppgår till 85 procent eller mer av taxeringsvärdet ska stämpelskatt betalas. Om ersättning understiger 85 procent av taxeringsvärdet ska i regel ingen stämpelskatt betalas.

Hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att återkomma!

Med vänlig hälsning,

Minella KurjakovicRådgivare