FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/10/2019

Skattekonsekvenser vid arv eller gåva av aktier och fonder

Är de någon skillnad skattemässigt för mina barn om de ärver mina aktier och fonder eller om jag har skrivit ett gåvobrev till var och en av dem?

De vill inte sälja aktierna eller fonder utan behålla dem, så de skall ju bara skrivas över på dem.

Vet inte om de ändå blir tvungna att skatta någon form av omsättningsskatt ?

Tacksam för svar

X

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en tillgång (i ditt fall aktie- och fondandelar) överlåtes genom arv, testamente, gåva, bodelning eller på liknande sätt, inträder den som förvärvar tillgången i den tidigare ägarens skattemässiga situation enligt 44 kap. 21 § inkomstskattelag (se här). Paragrafen ger uttryck för den skatterättsliga kontinuitetsprincipen, dvs. att kontinuiteten i beskattningen upprätthålls genom att beskattningen av vinsten vid en försäljning faller på den eller de personer som förvärvat tillgången genom någon av de ovan nämnda förvärvsformerna, i ditt fall arv eller gåva.

Sammanfattningsvis betyder det att dina barn beskattas först när de i framtiden säljer aktierna och/eller fonderna. Eventuell vinstskatt kommer då att beräknas på den värdeökning som uppstått sedan du köpte aktierna/fonderna.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl OscarssonRådgivare