Skattekonsekvenser vid försäljning av fritidshus

Jag o. Min man äger1/2 var av fritidshuset kommunen har best. Att dra vatten o. Avlopp kost.peng. Vid en försälj. Villket är best villkår för oss vi har inte lån längre tomt friköpt min son kanske vill köpa men min man vill sälja till högstbjudande fick landet tillsammans med syster som gåva fick köpa ut henne när far dog därav lagfart 1/2 med min man vi var två som betalde lån.

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till Lawline med era frågor.

Vid försäljning av fritidshus räknas den beskattningsbara vinsten på följande sätt:

+ Försäljningspris

- Försäljningsutgifter

- Inköpspris

- Förbättringsutgifter

= Vinst eller förlust

+ Återföring av tidigare uppskovsbelopp

= Vinst eller förlust

Inköpspriset räknas ut olika beroende på hur och när huset förvärvats. Om fritidshuset är förvärvat genom arv övertar du den tidigare ägarens inköpspris. Skulle den förrförre ägaren också ha förvärvat fastigheten benefikt (dvs. genom gåva, arv eller bodelning) går man tillbaka till det senaste förvärvet som gjordes genom köp eller byte. Du får således inte använda det värde som är upptaget i bouppteckningen efter den avlidne.

Skulle fritidshuset vara köpt före 1952 anses det vara köpt den 1 januari 1952. Och inköpspriset för en sådan fastighet beräknas schablonmässigt till 150 procent av fastighetens taxeringsvärde år 1952. Om du kan visa att det verkliga inköpspriset överstiger schablonen får du använda det verkliga inköpspriset i stället.

Eftersom ni både ärvt och köpt en del av huset kommer antagligen inköpspriset att räknas ut som summan av din fars inköpspris och det ni betalat till er syster för att köpa ut henne.

Om det efter uträkningen blir en slutlig vinst är det denna som kommer ligga till grund för skatten. Eftersom ni är två som tillsammans äger fritidshuset kommer vinsten att delas mellan er i förhållande till storleken på era andelar. I ert fall kommer därför en eventuell vinst att delas på hälften, och ni kommer bli beskattade endast på er egen del. I Sverige slopades sambeskattningen helt år 2007, vilket innebär att makar särbeskattas. Det sker således ingen gemensam beskattning, utan var make står för skatten på sin andel av vinsten.

Det man kan göra för att minska på skatten vid försäljning av ett fritidshus är att sälja till ett lägre pris, förbättra huset genom förbättringsarbeten, eller genom att lägga ut medel för att öka försäljningsvärdet. Om ni lägger ner utgifter för att ”styla” bostaden inför försäljningen, alltså att göra den så attraktiv som möjlig för tänkbara köpare, kan utgifterna således vara avdragsgilla. Man kan då få avdrag för konsultation och fotografering, ommöblering, lån och hyra av möbler, mattor, konst, gardiner m.m. för visningen.

Hoppas detta ger svar på era frågor. Enklare följdfrågor besvarar vi utan extra kostnad. Skicka dem till viktor.persson@lawline.se.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare