FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/11/2018

Skattekonsekvenser vid förvärv av lägenhet genom gåva

Hej,

jag ska få en lägenhet som "gåva" av min far i tjeckien.Jag bor i sverige,har dock tysk medborgarskap(ej tjekisk).Men vill ansöka om svensk framöver(kommer då har både svensk o tysk).Min fråga är om jag behöver betala ngn form av skatt när jag har fått lägenheten som gåva??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du är intresserad att veta vilka skattekonsekvenser som gåvan kommer att innebära för dig i Sverige.

Av din fråga framgår att du är bosatt i Sverige. Den som är bosatt i Sverige anses vara obegränsad skatteskyldig (3 kap. 3 § 1 punkten Inkomstskattelagen). Att vara obegränsad skatteskyldig innebär att man är skatteskyldig för alla sina inkomster i Sverige och från utlandet (3 kap. 8 § Inkomstskattelagen).

Dock anses gåvor i svensk lag som skattefria inkomster och alla förvärv genom gåva tas inte upp till beskattning (8 kap. 2 § Inkomstskattelagen). Detta innebär att du inte kommer behöva betala någon skatt i Sverige när du får lägenheten i gåva av din far.

Dock med att du anses vara obegränsad skatteskyldig i Sverige, kommer du att betala skatt i Sverige om du bestämmer att sälja lägenheten i framtiden eller om du väljer att hyra ut lägenheten och får hyresinkomster.

Med Vänliga Hälsningar

Megi XukthiRådgivare