FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt22/11/2014

Skattekonsekvenser vid köp till underpris

Hej, Om jag och min sambo får ett hus i gåva och betalar mindre än 85% för detta, får jag då dra av denna summa om/när vi säljer fastigheten? Jag har förstått att mina svärföräldrar inte behöver betala skatt för detta belopp samt att vi inte behöver betala stämpelskatt om vi betalar mindre än 85% av taxeringsvärdet, stämmer detta?

Lawline svarar

Hej!

"Gåvan" till dig och din sambo är ett så kallat blandat fång, då överlåtelsen sker mot vederlag som understiger marknadsvärdet. Mellanskillnad mellan vederlaget och marknadsvärdet utgör en gåva. Skattemässigt tillämpas dock huvudsaklighetsprincipen avseende fastigheter, och så länge vederlaget understiger taxeringsvärdet ses hela överlåtelsen skattemässigt som en gåva (se http://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.2/2724.html). Det innebär att överlåtelsen inte beskattas, 8:2 inkomstskattelagen (IL).

Då överlåtelsen skattemässigt behandlas som en gåva inträder du och din sambo i dina svärföräldrars ingångsvärden, varför ni om ni säljer fastigheten får betala vinstskatt med svärföräldrarnas ingångsvärden som utgångspunkt, 44:21 IL. Detta även om det värdet är lägre än vad du och din sambo betalade dina svärföräldrar vid överlåtelsen.

Ni behöver inte betala någon stämpelskatt vid överlåtelsen om vederlaget är mindre än 85 % av fastighetens taxeringsvärde, 4-5 & 9 §§ lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter.

Inkomstskattelagen hittar du https://lagen.nu/1999:1229
Lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter hittar du https://lagen.nu/1984:404

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare