Skattemässigt restvärde

Hej,

vad betyder skattemässigt restvärde i ett AB som ska överlåtas inom fastighetsbranschen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det skattemässiga restvärdet innebär ofta ett lägre värde än det så kallade planenliga restvärdet. Planenlig avskrivning innebär att en tillgång skrivs av linjärt. Det vill säga med lika mycket varje år utifrån dess ekonomiska livslängd. Ett exempel är om ett företag köper en maskin med en livslängd på fem år för 100 000, då ska 20 000 kostnadsföras varje år som planenlig avskrivning. Det medför att det planenliga restvärdet enligt exemplet ovan är 80 000 efter ett år och 60 000 efter 2 år och så vidare.

Därutöver finns möjligheter till skattemässiga överavskrivningar. Ett exempel på en sådan vad gäller inventarier är huvudregeln i 18 kap. 13 § Inkomstskattelagen. Enligt huvudregeln får man göra värdeminskningsavdrag med 30 % av avskrivningsunderlaget varje år. Överavskrivningarna kan göra att det skattemässiga restvärdet blir lägre än det planenliga ekonomiska restvärdet. Enligt det väldigt förenklade exemplet ovan är det skattemässiga restvärdet år ett 70 000 efter överavskrivning genom huvudregeln. År två skrivs 30 % av från 70 000. En överavskrivning är gapet mellan den planenliga avskrivningen och ytterligare skattemässiga avskrivningar.

Stora skattemässiga värdeminskningsavdrag och därmed ett lågt skattemässigt restvärde, innebär att den skattepliktiga inkomsten blir lägre och således behöver mindre skatt betalas i nuet.

Ett skattemässigt restvärde är alltså det som inte redan avskrivits (kostnadsförts) av exempelvis en tillgång. Det som finns kvar att göra avskrivningar på.

För vidare rådgivning rekommenderar jag att vända dig till Skatteverket. Jag rekommenderar även Lawlines telefonrådgivning alternativt Lawlines Juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare