FrågaSKATTERÄTTÖvrigt01/06/2018

Skattepliktig inkomst

Hej.

Jag har fåt ett privatlån för starta en verksamhet. lånet överförs utanför Sverige. Är lånet skatteplikt i Sverige ?

mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att din fråga handlar om regler kring skattepliktig inkomst.

När det gäller skattepliktig inkomst i Sverige beror det på olika faktorer. Främst om du är en skatteskyldig person i Sverige enligt inkomstskattelag är alla både juridiska och fysiska personer skatteskyldiga i Sverige, eftersom du tog lånet som en privatperson utgår jag från att det stämmer i förhållande till nedan.

Enligt Inkomstlagen 3 kap. § 3 är en obegränsad skatteskyldig person den som Den som är bosatt i Sverige,Den som stadigvarande vistas i Sverige, Den som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare har varit bosatt här.Bedömningen om vässentlig anknytning till Sverige göra genom inkomstlagen 3 kapitel 7 § där olika kriterier läggs upp i första stycket:

- om han är svensk medborgare, - hur länge han var bosatt här, - om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort, - om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl, - om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk, - om han har sin familj här, - om han bedriver näringsverksamhet här, - om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här, - om han har en fastighet här, och - liknande förhållanden.

Innebörden av obegränsad skatteskyldighet innebär att man är skattskyldig för alla sina inkomster i Sverige och från utlandet, enligt inkomstskattelag 3 kapitel 8.

Därav är utgångspunkten om du anses vara begränsad eller obegränsad skatteskyldig i Sverige för att göra en korrekt bedömning av om inkomsten är skattepliktig eller inte i riket. Dessvärre har frågan som du ställer inte tillräckligt med information kring denna omständighet för att göra denna slutsats. Vidare beror det på om lånet tog i Sverige eller utanför landet, vilket även detta inte framgår av din fråga.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här - Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Victoria RosschereeRådgivare