Skattesats vid avyttring av bostadsrätt

Fick bostadsrätt lägenhet av min farmor och mor för 1,380 000. Är det 22 % skatt som gäller på vinsten, Ska flytta utomlands!

Mvh Fredric!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av inkomstskattelagen (IL).

Gåvor är inte skattepliktiga, så du behöver inte betala skatt för mottagandet av bostadsrätten (8 kap 2 § inkomstskattelagen). Skatteskyldigheten kan däremot uppkomma när du själv en dag avyttrar bostadsrätten. Skatten är då, precis som du är inne på, något förenklat 22 % av vinsten, d v s försäljningspriset subtraherat med vad din farmor och mor köpte bostadsrätten för (45 kap 33 § inkomstskattelagen).

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare