Skatteskyldighet för pengar utomlands

Hej, jag har en fråga angående intjänade pengar på t,ex aktier. Om man låter de växa på ett konto utan att ta ut en krona och sedan väljer att bosätta sig i Monaco där det är skattefritt, blir pengarna man där tar ut från kontot då skattefria eller behövs det skattas ändå för att pengarna tjänades in under tiden man var bosatt i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du redan har sålt dina aktier så har du redan (förhoppningsvis) betalat skatt på den vinsten. Skattade medel som du sätter in på ett konto behöver du givetvis inte skatta för en gång till när du plockar ut dem (förutom möjligtvis den sparränta du uppbär, den ses som en kapitalinkomst och är skattepliktig). Men handlar det däremot om att du investerar pengarna på nytt, t.ex. i aktier eller på ett investeringssparkonto, så kan det uppkomma skatteskyldighet när du vill ta del av pengarna.
Först och främst måste man avgöra huruvida du är obegränsat eller begränsat skatteskyldig i Sverige. Detta regleras i 3 kapitlet Inkomstskattelagen.

Det föreligger en presumtion de kommande fem åren fr.o.m flytt från Sverige om att du har en väsentlig anknytning till Sverige, förutsatt att du inte visar annat. Om du anses ha väsentlig anknytning till Sverige är du också obegränsat skatteskyldig och får skatta för dina kapitalvinster precis som om du hade bott kvar i Sverige.

Om du däremot visar att du inte har väsentlig anknytning till Sverige är du att betrakta som begränsat skattskyldig (https://lagen.nu/1999:1229#K3P17S1). I sådant fall är man skattskyldig för kapitalvinst på aktier de kommande tio åren fr.o.m det att man lämnade Sverige (https://lagen.nu/1999:1229#K3P19S1). Är det aktier som har getts ut av ett utländsk företag finns dock en specialregel som säger att man bara är skattskyldig för dessa om de förvärvats under tiden man bodde i Sverige (och var obegränsat skattskyldig där) (https://lagen.nu/1999:1229#K3P19S4).
Det finns undantagsregler för andelar i värdepappersfonder och specialfonder, samt aktier som förvaras på ett investeringssparkonto. Förra dessa tillgångar är du inte skattskyldig i Sverige (om du är begränsat skattskyldig)(https://lagen.nu/1999:1229#K3P19S2).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hanna KanonRådgivare