Skatteskyldighet vid arv och senare försäljning

Min fru ärvde ett sommarställe tillsammans med hennes två systrar Nu vill en syster köpa ut de andra två Fråga: Är pengarna systrarna får skatte pliktigt ?

Lawline svarar

Hej,

Nar systrarna ärvde huset inträdde de i den tidigare ägaren/tidigare ägarnas ställe (enligt 44 kap.21 paragrafen Inkomstskattelagen, IL). Med det sagt kommer systrarna, vid en framtida försäljning, behöva skatta pa samma sätt som den f.d. ägaren/ägarna skulle ha gjort. När din fru och systrarna ävde huset behövde de inte betala någon skatt eftersom vi inte längre har någon arvsskatt i Sverige. Däremot är de skyldiga att betala skatt vid en framtida försäljning av sommarstället. Pengarna som systrarna får om en syster köper ut de andra är alltså skattepliktiga.

Louise BjartellRådgivare