Skattskyldighet för pensionsersättning från USA med hemvist i Sverige

Hej! Min son har varit bosatt och arbetat i USA i flera år, nu har han flyttat hem igen. I samband med flytt fick han utbetald de pensionspengar som hans arbetsgivare satt undan. Min fråga är i vilket land han ska skatta för detta?

Tack för hjälpen!

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag förstår det som att du undrar vilket land som har rätt att beskatta din son för hans pensionsinkomster från USA.

Om han måste betala skatt eller inte i Sverige beror på:

- om han är obegränsat skattskyldig,

- när han fick pengarna samt

- om USA har skattat pengarna.

Din son blev obegränsat skattskyldig när han flyttade tillbaka till Sverige och det innebär att alla hans inkomster, oavsett var dessa har tjänats ihop ska beskattas i Sverige, enligt 3 kap. 8 § Inkomstskattelag (1999:1229). Det här betyder att om han fick pensionspengarna innan han flyttade tillbaka behöver han inte erlägga svensk skatt på pengarna. Då saknar Sverige rätt att beskatta honom.

Om han fick pengarna efter att han flyttat hem har Sverige alltså beskattningsrätt. Det han då ska undersöka är om han betalat skatt i USA på just den inkomsten. Om så är fallet har Sverige ingen rätt att skatta honom längre eftersom det skulle innebära en dubbelbeskattning. Anledningen till detta är artikel 15 i Lag (1994:1617) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och USA som säger att lön och annan liknande ersättning som en person med hemvist i USA eller Sverige uppbär på grund av anställning endast ska beskattas i den staten där ersättningen tjänats. Det här betyder att pensionspengar, som utgör "annan liknande ersättning", som tjänats i USA ska beskattas där (om amerikanska regler säger så) men inte i Sverige.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare