Skattskyldighet vid överföring av kapitalvinst via vän

Hej, jag har handlat med krypto men min bank har blockerat all handel via krypto. Har nu tagit ut pengarna via en kompis konto så det är ju han som tagit emot pengarna men skickar sedan över dom till mig (ca 100k). Hur gör man med skatt? Vem av oss är skyldig att skatta?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kryptovaluta kvalificeras av Skatteverket som "andra tillgångar" och avyttringar av kryptovaluta (t.ex försäljning) ska deklareras på K4 blanketten, sektion D. Om en kapitalvinst uppstått ska denna betalas skatt för.

Kapitalvinsten (eller förlusten) uppstår vid avyttringen av din kryptovaluta. Då inga svenska banker hanterar kryptovalutor utgår jag från att avyttringen redan skett på en handelsplats och växlats till exempelvis euro, dollar eller svenska kronor. Kapitalvinsten ska således beräknas vid tidpunkten för avyttringen, inte då överföringen mellan konton görs. Det är personen som gör kapitalvinsten (personen som äger valutan, i detta fall du) som blir skattskyldig.

Att du för över kapital via din väns konto påverkar inte vem som blir skattskyldig, då något ägarbyte ej skett, och är oproblematisk ur skattesynpunkt. Din vän har i praktiken bara disponerat sitt konto så att du kan ta emot pengarna. Däremot kan det ställas frågor från banken när så stora överföringar görs, särskilt från utlandet. Du bör därför se till att ha underlag för alla transaktioner, detta är även viktigt när du ska deklarera.

Mer information om beskattning av kryptovaluta kan du läsa på skatteverket.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, behöver du ytterligare rådgivning kan du vända dig till vår juristbyrå. Vi har öppet vardagar 10 – 16 och du når oss på 08-533 300 04

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare