Skildra kända varumärken på egna konstverk till försäljning

Jag gör digital konst och planerar att sälja den. Min fråga är om det är tillåtet för mig att sälja en tavla med någon känd produkt i. Som exempel: om jag skulle måla en tavla där en person tydligt pratar i en iphone, eller om någon kör en tesla, håller i en marabou eller liknande. får jag sälja den då? Eller begår jag något brott då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till hos här på lawline med din fråga !

Användande av andras varumärken utan rättighetsinnehavarens samtycke innebär varumärkesintrång

De flesta väletablerade varumärkena som existerar idag har på något sätt lyckats få ett varumärkesskydd för sina olika former av varumärken. Ett varumärke kan vara allt från särskilda ord, figurer, bokstäver, siffror, färger, ljud eller formen/utstyrseln på en viss vara eller förpackning. Ett varumärkesskydd innebär i praktiken att företag som äger rättigheterna till varumärket har ensamrätt över detta varumärke. Ensamrätt i rättslig mening betyder att rättighetsinnehavaren har ensam rätt att bestämma vem som får sälja, importera, exportera varumärket samt placera deras varumärke på en vara (1 kap. 10 § andra stycket VML).

Skyddet omfattar bl.a. situationer där någon använder någons varumärke rakt av dvs piratkopiering, men även fall där någon använder ett eget varumärke som riskerar förväxlas med rättighetsinnehavarens egna (1 kap. 10 § första stycket VML).

Påföljder av att göra att använda ett varukännetecken utan rättighetsinnehavarens samtycke kan medföra en hel del påföljder, bl.a böter eller fängelse, samt vitesförbud (8 kap. 1 § VML).

Fråga rättighetsinnehavaren om lov först, för att undvika rättsliga konsekvenser

I ditt fall är planen att använda dig av någon annans varumärke som du kommer placera på din konst för att sedan sälja den. Jag skulle i ditt fall alltid utgå från att ett känt varumärke har ett varumärkesskydd vilket gör att du som utgångspunkt alltid bör fråga rättighetsinnehavarna av varumärket om lov. Detta för att du ska undvika att riskera att råka på rättsliga konsekvenser.

Hoppas det var svaret på din fråga !

Eles KarahalilovicRådgivare